tirsdag, september 18, 2007

Kids Love Retro-Rock


Siden thejaywalkers.blogspot.com ikke er en retro-rock-blogg er det nok en ganske stor andel av leserne som aldri hører på NRK P3. Men blant denne bloggens tusenvis av lesere er det mange musikkinteresserte, og mange som har tilknytning til musikkbransjen, så derfor er dette et fint medium for et innlegg om P3 likevel.

Ryktene forteller at Håkon Moslet, som i disse dager er aktuell med en biografi om Tuboneger, har en stor samling KISS-effekter, fan-blader og lignende, som han har bygget opp over ca tre og et halvt tiår. Det er ingen hemmelighet at Moslet elsker rock, og Kiss spesielt.

Den musikksjangeren som spilles på P3 kan ganske lett beskrives som retro-rock. Jo mer det ligner på rockebandene Håkon Moslet spilte på gutterommet sitt på Hedmarken, jo mer blir det spilt på P3. Wolfmother er et godt eksempel: Kult nok det, men nesten helt likt det Led Zeppelin gjorde for 30 år siden. Norske Moving Oos har nettopp fått sin andre låt listet på P3, og høres ut som en kopi av Black Crowes, et stort rockeband da Håkon Moslet var ung tidlig på nittitallet, som igjen høres ut som en kopi av The Rolling Stones.

Men ikke misforstå! Håkon Moslet spiller ikke bare artister inspirert av favorittbandene sine fra syttitallet. Han spiller også selve favorittbandene. En dag forleden, da vi viet en times tid til å høre på retrorock på P3, kom plutselig ”Crazy Nights” med Kiss, etterfulgt av ”Highway To Hell” (eller var det ”You Shook Me All Night Long”?) med AC/DC. Og i dag, på den drøye timen vi har sittet og skrevet denne teksten har P3 spilt Black Sabbaths ”Paranoid”, Def Leppards ”Pour Some Sugar On Me”, Pink Floyds ”Another Brick In The Wall”, og Aerosmiths ”Dream On”. Så kom det en Bruce Springsteen-låt vi ikke kjente, den må være ny (ey!), etterfulgt av Jokkes ”Gutta”.

Det er greit å synes at all musikk var bedre før. Men det er ikke greit å være musikksjef i P3 og synes at all musikk var bedre før. Hvordan kan det være riktig at det å høre på ungdomskanalen til NRK skal oppleves som å være på hjemmefest hos Håkon Moslet, en mann midt i trettiårene?

Vi er klar over at det er flere enn rockeguttene (dvs. mennene) tidlig i 30-årene som går tråkket mellom Robinet, via Internasjonalen og til Mono som hører på denne retro-rocken, men, ærlig talt, så jævlig mange flere er det ikke. Det finnes trolig mange nisje-kanaler, i store og godt utviklede kommersielle radiomarkeder, som har lignende musikkprofil som NRK P3. Men man skal nok lete lenge etter en offentlig finansiert ungdomskanal som fokuserer på denne blandingen mellom retro- og gammel-rock. For noen aktører i radiomarkedet, som The Voice, er dette gunstig. Med sitt fokus på kommersiell hiphop og r&b opplevde The Voice en dobling av sine lyttertall i Oslo fra siste kvartal i forfjor til siste kvartal i fjor, i følge radionytt.no. Den samme nettsiden viser at P3 har falt fra 10 % av lytterskaren i Oslo i Q4 2005 til 8 % første kvartal i år.

I en musikkindustri som har vært nærmest totalt dominert av sort/afroamerikansk musikk de siste fem-seks årene fremstår P3 som en siste skanse for kritthvit musikk. Hiphop-, reggae- og r&b-hits som går som farsotter over hele verden, som Rich Boy feat. Andre 3000 med ”Throw Some D’s Remix”, Jim Jones ”We Fly High”, T-Pains “I’m Sprung”, eller Collie Buddz’ ”Come Around” blir aldri kringkastet av P3. Eller hva med 50 Cents gateorienterte single ”I Get Money”, den er jo så beintøff at den burde gå rett hjem hos en rocker som Moslet. Har han engang hørt den? Har de spilt den på møtene sine?

Hvis du går på klubb i Oslo, enten det er Blå, Parkteatret, Livingroom, egentlig hvor som helst, er det denne musikken du hører. Og klubberne kan tekstene. Men Moslet er nok aldri på klubb, legg kommentar i feltet under hvis du noen gang har sett Håkon Moslet danse!

Når Moslet først spiller noe sort musikk på kanalen sin treffer valgene randomly. Han har spilt noe Jay-Z, men da er det ikke nødvendigvis singlene som artisten eller plateselskapet ønsker at artisten skal profileres med, men et album-track som ”Heart Of The City”. Herlig låt, men hvorfor akkurat den? Kanskje fordi heavyrock-bandet Whitesnake har gjort en cover av låta som Jay-Z sampler her, og fordi denne Whitesnake-platen står i hylla til Håkon Moslet? I sommer og høst har han A-listet en Prince-singel, et makkverk av en rockelåt man skal tilbake til ”Chaos And Disorder” fra pop-funk-geniets ubetydelige periode på nittitallet for å finne maken til. Trist for oss som elsker Prince hvis det er denne musikken ”kidsa”, som angivelig skal høre på P3, skal assosiere ham med. Moslet klarte jo å presse inn minst fem sanger fra sytti- og åttitallet i løpet av timen nevnt over, hvor var Princes funk-klassikere som ”Head”, ”Controversy”, eller for den saks skyld ”Sign Of The Times”? Eller ”Kiss”? Hvis lytterpanelet til P3 har fortalt Moslet at de har blitt overeksponert for sort musikk, som han hevder, er det nok fordi han ikke vet hva han skal spille.

For å sitere en fremtredende mann i platebransjen som vi snakket med nylig, "man kan aldri vite med P3. Det eneste som er sikkert, er at så lenge Turboneger fortsetter å lage musikk kommer de til å få alle singlene og noen albumspor listet, utenom det er alt usikkert". Han sikter til utfordringen alle plateselskaper og musikere har med å tilpasse seg dagsformen (og heavyrock-platesamlingen) til Håkon Moslet.

Vet egentlig folk hva som skjer? Har de ikke retningslinjer fra høyere hold i NRK-ledelsen? Det er ikke gitt at Moslet ikke klarer å tilpasse seg målgruppen for P3 selv om han ikke er i den selv, eller har så mye føling med den, men nå ligger bevisbyrden for dette på Moslet. Ellers er han for gammel.

Chris Rock sier, i en av sine HBO-specials (du vet, der han snakker om at han er 40 og fortsatt elsker hiphop, men er lei av å forsvare den), at den musikken du hørte på i perioden da du debuterte seksuelt vil være den musikken du kommer til å høre på resten av livet. Derfor må trolig en kvinne fra indre Hedmarken, som var ung og tøsete tidlig på nittitallet, måtte ta mye av ansvaret for at artister som tolker ulike grener av sort eller afroamerikansk musikk har store problemer med å slippe til på norsk radio i dag. Og siden plateselskapene nå satser på musikk som har 30-50-åringer som målgruppe, den samme musikken som spilles på radio, må hun kanskje også ta noe av ansvaret for det fallende platesalget i Norge.

- Jaywalkers med venner -

PS! Denne uken er det så vidt vi vet fire "urbane" artister på spillelistene til P3: Kanye West, Common, Rihanna, og ikke minst kompis Chris Lee.

79 kommentarer:

Unknown sa...

Hør hør!

Anonym sa...

Se på håkon a, du ser jo at det er en kar som kanskje ikke er helt med på det som skjer... Jeg dømmer ingen pga av utseende, bare ham.

Unknown sa...

Ja bra poeng dette her. Men hvis konsekvensen av at P3 blir mer urban/svart er en Voice-klone så kan de gjerne fortsette å spille rock for min del.

Hva som helst av 70-talls rock er jo bedre enn Soulja Boy, Shop Boyz, D4L eller hva det nå måtte være.

Anonym sa...

Vel, det finnes da annen hiphop enn D4L og Shop Boyz, og jeg tror da man kunne kommet frem til noe et sted i mellom. Petre spillte da hiphop før, gjorde de ikke?

helefitta sa...

Bra innlegg gutta! men det mest sannsynlige alternative scenario er vel at PeTre blir en slags Talib Kweli/Kanye West/Madlib/neosoul-kanal hvis de plutselig skulle satse på hip hop (det er jo den slags greier de fleste fokuserer på her til lands. alle de nevnte artistene har mye gull i katalogen, men som "pakke" får jeg det litt i halsen). Da skrur jeg heller av og hører på f eks Soulja Boy, Shop Boyz, Kurtis Mantronik eller Just Ice hjemme. Eller noe ghetto tech. Eller noe (GAMMAL) AC/DC. Hvorfor høre på radio i det hele tatt, egentlig?

Anonym sa...

Ideen om en egen P3 hip hop kanal er jo kjempe fin da. Og spesielt siden den kun skal lanseres på nett i første omgang. Er det Håkon som bestemmer tipper jeg "i første omgang" er i ti år. Jippi!

Anonym sa...

Veldig bra innlegg, fint noen sier ifra

Anonym sa...

props! p3 har snart drept hip-hop-norge!

JAYWALKERS sa...

Det hadde ikke trengt å være den rekka Martin, men jeg ser poenget. Forøvrig er Ms. Jackson en P3-klassiker, ikke at låta osv., men det må da minst være femten Outkast-låter som er mer "klassiske" - P3 er jo ikke fremmede for å spille albumlåter heller.

Ketil

Anonym sa...

Rock er bra. Bare ikke den Moslet spiller. Jeg personlig kunne ønske meg mere elektronisk i ulike genre. Jeg har faktisk sett mannen gjøre noe kan minnes om dansing og det var da jeg klarte å forville meg inn på øya nachspiel på Rockefeller og Moslets favorittband King Midas spilte.

Anonym sa...

rock er dritbra, men bare rock hele dagen a gitt? Fitta, hva med litt rock, litt shop boyz, og litt kanye på en og samme kanal! radio kan være skikkelig hyggelig det.

Anonym sa...

fint innlegg. dette er faktisk et tema jeg har diskutert med mine medarbeidere mye den siste tiden, etter som vi hører på radio hver dag på jobben. og det er for det meste rock, pluss altfor mye timbaland og riahnna..

Kristian sa...

Jeg er enig i mye av det som blir skrevet her. Liten tvil om at Mosletten har blitt litt eiekjær over kanalen sin og velger seg den musikken han vil ha selv. Når det gjelder harselasen over ny band som wolfmother og andre såkalte retro rock band så mener jeg det faller gjennom. Jeg kjenner ikke hip hopen godt nok til å gjøre en fullgod sammenligning, men for meg blir det som å si at dagens artister ikke kan gjøre noe som ligner på hi hopens pionerer. Wolfmother er et sjeldent friskt pust for oss som hører på hard rock og metal. Men dette blir igjen en helt annen debatt;-)

Som rocker som i og for seg nyter dagens spillelister på P3 gir jeg jaywalkers min uforbeholdne støtte. P3 er i dag en ren rockekanal. Så her må det tas et valg gjennom å ærklære dette for en sannhet eller ta et oppgjør med dagens musikkprofil og la et bredere spekter av sjangere slippe til.

Unknown sa...

ha ha, diggbart..
og apropos; var det ingen som nevnte ordet "interessekonflikt" ? Utgivelse av Turbo-biografi og A-listing i månedsvis... Tommy Tee får blåse i fløyta her, etter den runden han fikk med tyn da han selv spilte "for mye" av sine egne artister i NRS.


http://senseless.blogg.no/

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=RKQgDY0pZ68

Må nok over i et slik format før moslet slepper det løs på krinken ;-)

Anonym sa...

det virker som en del folk er noe ignorante her inne og trur at "rock er rock".
Moving Oos er ikke det samme som The Cure og Interpol går ikke under samme kategori som Metallica - akkurat som Lil'Wayne ikke er El Axel og KanYe ikke er Slum Village.

Vil du høre Young Jeezy eller J Dilla er du nødt til å sette på NRS - et program som er der for å "fylle oppe den kvoten" - ihvertfall i en liten grad.

På lik linje som at noen som vil høre The Blood Arm eller CSS må skru på Trashkasset, eller en som er ute etter god metal må høre på Pyro.

Uavhening av sjanger man digger, så mener alle at det ikke spilles nok av den sjangeren, men P3 har faktisk ukentlige programmer som skal fylle disse tomrommene. Utover de programmene, så er jo P3 ment for "ungdom flest", og da kan man faktsik ikke forvente annet enn pop-skvip og den ocassionally gode låta.

Anonym sa...

Jaywalkers skreiv:
"Hvis du går på klubb i Oslo, enten det er Blå, Parkteatret, Livingroom, egentlig hvor som helst, er det denne ( Rich Boy feat. Andre 3000 med ”Throw Some D’s Remix”, Jim Jones ”We Fly High”, T-Pains “I’m Sprung”, eller Collie Buddz’ ”Come Around” blir aldri kringkastet av P3. Eller hva med 50 Cents gateorienterte single ”I Get Money”) musikken du hører. Og klubberne kan tekstene. Men Moslet er nok aldri på klubb, legg kommentar i feltet under hvis du noen gang har sett Håkon Moslet danse!"

om du går på klubb på byen i oslo, det være seg f.eks The Villa, Mono, Garage, Pi, Skuret, Nomaden eller Gloria Flames så hører man vel ikke akkurat Jim Jones og 50Cent, gjør man vel?

...men der har dere vel ikke vært?

Anonym sa...

Der har vi selvfølgelig ikke vært, så ignorante som vi er. Essensen i innlegget kan man vel forstå også uten den passasjen, men for alle del, klipp ut sånn det passer deg. (Forøvrig har jeg spilt Jim Jones på Pi, rett nok i en juke-remix.)

For min egen del så hører jeg mer enn gjerne på rock, følger med på rock, drar på rockekonserter, ser rockeband når jeg spiller på festivaler og drikker meg full rundt Folkets Hus et sted mens jeg hører på rock. Så jeg er klar over at Moving Oos ikke er det samme som The Cure.

Anonym sa...

poenget mitt er ikke at du/dere er ignorante, men at dere ser saken kun fra et ståsted og formulerer alt fra hiphop-syn, noe som blir feil.

og da spesielt når dere prøver å bruke klubbscenen som argument mot P3 og Moslet, men ikke tar for dere klubbscenen, bare et ("deres") aspekt av den, og samtidig slår all "ikke-hiphop" over en kam.

Med andre ord et noe ufullstendig og ikke helt gjennomtenkt debattinnlegg.

Anonym sa...

Her er det jo i grunn spillelistene som kritiseres, og ikke hele P3 som sådann. Spillelister og jatteprogrammer fram til kl 18 og musikk for spesielt interesserte etter kl 18 syns i alle fall jeg er en god modell.

Men for å hjelpe til med å sette ting i bås og skjære over en kam osv, så kan man dele opp i svart og hvit popmusikk (selv om det er forskjell på Moving Oos og Cure). Spillelistene er fullstendig dominert av hvit popmusikk, i motsetning til verdens popmarkedet som de siste årene har vært dominert av svart popmusikk. Det er vel derfor radiokanaler som The Voice spiser andeler av markedet her i Norge. På en lisensfinansiert radiokanal for unge er det på sin plass å at noen kritiserer det.

Anonym sa...

Jeg velger å være helt anonym når jeg sier at Drillpikene (P3 man - fre: 13 - 14) OVERHODET IKKE har noe med tilbakegangen i lyttertall å gjøre. Det var det ene.
Det andre. Håkon danser faktisk. Senest for to uker siden.
Til Las Ketchup på en fjellstue ikke så langt fra Hønefoss.

Anonym

Anonym sa...

Et annet poeng er at P3 som offentlig støttet kanal også bør føle et visst ansvar for å støtte nye norske talenter som prøver å bygge opp en karriere - uavhenging av sjanger.

Slik musikklandskapet i Norge er per i dag, er det bortimot umulig å etablere en ny norsk artist uten P3 i ryggen. Det kan jo i og for seg tolkes som kritikk mot de andre kommersielle kanalene som ikke er interesserte i å lage hits, men kun å spille dem når de først har blitt hits. Men på den andre siden så har ikke disse kanalene det samme ansvaret som offentlig støttede P3.

Dette er på ingen måte noen anarkistisk doktrine om at "alle" fortjener å bli hørt på P3 fordi det blir støttet av skattepenger. P3 har først og fremst et ansvar for å lage god radio for folk flest. Men musikkansvarlige ved kanalen bør derimot ha ørene langt mer i gatene for å fange opp hvilke mindre artister som er klare for et bredere publikum.

La det være sagt at P3 gjør en kjempejobb med dette på rockefronten - kanalen har jo mer eller mindre på egenhånd lansert karrieren til Heroes & Zeros, forøvrig et av landets beste rockeband. Så jeg skulle derfor gjerne sett at P3 gikk ut med like stor entusiasme og villighet til å prøve å breake artister som representerer andre genrer.

Og selv om "norsk hiphop" de siste to årene nærmest har blitt et skjelsord, bør musikkansvarlige i p3 være noe mer reflekterte og kunne klare å sile ut de artistene med et genuint talent. Chris Lee på C-lista denne uken - props...

Anonym sa...

Jeg er anonym for å slippe bank:-)
Spesielt enig i det at P3 må kunne skille ut de norske artistene som virkelig har talent, eller kansje mer nøyaktig: artistene som lager en bra hit-låt. "Sommertid" er jo et prakteksempel på at en slik teft for bra hip hop låter er meget lav hos P3 gjengen.

Oslo Records sa...

ryktene sier at moslet jobber med et svar nå, kan jo bli gøy!

Anonym sa...

Et annet problem med listene på P3 er at de forandres for langsomt. Man rekker å bli skikkelig lei sangene før de forsvinner, selv sanger man liker godt i utgangspunktet.

Anonym sa...

Håper fokusen på dette tiltar, har vært et problem en god stund. Skummelt når få synsere får mye makt, uansett hva slags bransje man er eneveldig hersker i.

-tunge

Anonym sa...

Svar fra Lil' Håkon:

http://nrk.no/p3/article/page/view/1.3517354

Anonym sa...

Iom at p3 spilte eminem i 05, er det vel ikke så rart lytterne gikk lei... Eminem er lite år 2000 a

Anonym sa...

PREK SØNNER,PREK!

Anonym sa...

Mæd bra innlegg! Veldig gode poenger og bra begrunnelser. Selv om de har mye bra å vise til i P3, så kan de ikke nekte for at alt for mange store urbane hits har gått dem hus forbi i det siste. Men hvem er jeg til å klage egentlig.. Av 3 utgitte sanger har Moslet lista 2 av de. Men det var jo i de gylne hiphop år på tidlig 2000. Trodde ikke Moslet skulle ta siste albumtittelen til Nas så seriøst..

Anonym sa...

Chico State Replay! Fy faen den skjorta var fin.

Anonym sa...

Hehe, fin den unnskyldninga til Håkon; Det er ikke retro-rock, det er GOLD.

Anonym sa...

P3 spilte masse norsk rap i første halvdel av dette tiåret. Greit det, men fordi mye av greiene de hypa da ikke funka så satser de på rock nå. Salgstallene til norsk rap har aldri vært noe å skryte av (bortsett fra Tee Productions og Klovner på slutten av 90 tallet).
Det betyr ikke nødvendigvis at det aldri vil funke.
Nåtildags må norske rappere synge som James Blunt for å bli playlistet på kanalen. Jfr. Chris Lee.

Jeg tror musikkredaksjonen i P3 er ekstremt nervøse for ikke å lykkes, og famler i mørket når det gjeøder urban musikk.

Det matcher dårlig den påtatte halvarrogante selvsikkerheten man ser når gutta uttaller seg.

Tror det er fler enn Moslet man kan bytte ut i P3's musikkredaksjon.

Anonym sa...

Greit at folk vil høre mere hip hop men hva med musikken som hip-hopperene er inspret av?(kanskje forsovet mest westcoast, men alikevel), som Soul og funk. Det spilles så og si aldri på Radioen. Har noen her hørt Funky Worm av ohio players på radioen? The Show is over av evelyn King? Be My Girl av The Dramatics? Love wont let me wait av major harris? ALDRI, sikkert bare jeg som bryr meg, men dette er musikken jeg mener radioen burde spilt hvis man absolutt skal spille "svart" musikk. For det er ekte musikk, musikk med sjel, mening og kjærlighet. Den dagen Jeg hører Because i love you av lenny williams på radioen skal jeg sende den personen som spilte den hele cd samlingen min! Og Den er ikke liten

Anonym sa...

Gangster rap og R&B, det er dét ungdomen vil ha!

Anonym sa...

trist, men sant

Anonym sa...

Hold kjeften på dere, forbanna sutrete snørrunger.
"P3 har snart drept hip-hop-norge!". Ja, så gi dem en pris. Takk, P3! Drep mer! Drep r&b når dere først er i gang! Drep techno og drep for guds skyld Ralph Myerz and the Crapherren Band. DREP DREP DREP!

Anonym sa...

Mer hip hop innpå listene er et must. Det vi har nå er ikke tilfredsstillende. TheVoice er ikke et bra eksempel på en ekte hip hop kanal, det er fjortis, hip hop pop. Med nigamle låter og utdaterte nyheter. Gi oss noe lignende crossfade på ztv, bare på radion, tror det hadde vært mer enn godt nok for mange. En passe mix med nye og eldre låter som fenger. Som statlig ungdomskanal må P3 steppe opp gamet å se hvor stort urban musikk er!!

Sånn som det er nå, søker man jo ikke inn en radio eller TV (bortsett fra crossfade og NRS) kanal for å høre skikkelig hip hop. Man setter på brenne cden med bangers man har lasta ned og digger til det, eller stikker på byen å baller on a budgeet!! peace

Anonym sa...

Kan man ikke gjøre så det er 50/50 med musikk fra de forskjellige sjangerene?? Så klart må det jo være litt opp og ned, men hvis man lager en liste så tar man ca. like mye fra hver sjanger.

Jeg liker best hip-hop, men det betyr ikke at jeg ikke kan høre på rock. Det er mye rock jeg klarer å høre på UTEN noe problem (untatt sånn metall med bare bråk, det blir litt slitsomt, ikke at det er noe galt med det, bare litt slitsomt). Det er mange som liker rock som HATER hip-hop. "Hvorfor det?" lurer jeg på. Jeg som liker hip-hop hater ikke rock, jeg bare liker hip-hop bedre. Jeg synes det er ok å høre på rock av og til.

Kunne man ikke ha litt mer forskellig. Alle har godt av å høre på litt forskjellig iblant. Man har ikke bra av å høre bare på en sjanger.

Og P3 kunne gjerne spille litt mer oldschool hip-hop. Jeg synes det er bra å kunne høre på litt gammel musikk iblant.

Anonym sa...

Er det noen som tok opp arven etter DJ Dust? Det finnes mye GOLD i afroamerikanskesjangre som sjeldent blir spilt av P3.

Anonym sa...

vel, jeg håper virkelig at folk vet at hip hop ikke er så stort som de skal ha det til. mange flere ungdom som hører på 70 talls rock og slike ting heller enn hip hop. MANGE flere. hip hop er generelt en minoritet innenfor sjangre egentlig. det vises mange flere steder enn i radio og. salget av rapskiver har falt med hele 30% siden i fjor og flere rap artister flopper nå til dags enn noen gang før. Derimot er det ikke sagt at jeg syns p3 bør spille bare 70 talls rock, men generelt så er det det de fleste ungdom vil ha. ikke at dette skal være noe debatterende innlegg eller noe slik, bare mine tanker rundt teamaet.

Anonym sa...

myspace.com/petephillyandperquisite

Anonym sa...

Jeg vil gjerne se den forskningen som viser at det "ikke er så mange som hører på hiphop og r'n'b." Nå er det sånn i dagens Norge at man ikke nødvendigvis trenger hverken CD eller radio for å høre den musikken man liker best.

Den nye hippe greia er at folk LASTER NED (gud forby) ned musikken de aller, aller helst vil høre - GRATIS! I tillegg er jeg rimelig sikker på at aldersgruppen med hiphop-lyttere og aldersgruppen med (blakke) nedlastere i stor grad er den samme. Altså vil det være meningsløst av både Moslets musikkpanel og andre kritikere å trekke fram platesalg som veiviser for hva slags musikk folk hører på. Skal man tro salgstallene så hører vel your average nordmann på én eneste artist, og det er det.

En annen sak er vel at dette musikkpanelet til Moslet er fire forholdsvis voksne menn, det skal ikke være så vanskelig å gjøre den redaksjonen der mer variert. Jeg tror faktisk det finnes flere med "brei forståelse og god vurderingsevne av ny musikk" en de fire der.

Jaywalkers har min hele og fulle støtte, og jeg synes det er synd at Moslet tar den tonen han gjør. Det passet han ypperlig når anti-hiphoperne ropte og bar seg som verst en gang midt på 00-tallet. Trenden ble snudd. Vi som klager nå må ta til takke med Moslets unnskyldninger om "Golden Oldies", i dobbel forstand.

Anonym sa...

Hvorfor kaller alle Rap for HipHop? Det er altfor mye rap nå som ikke har noe med HipHop som kultur å gjøre... Er ganske offtopic, men men...

Anonym sa...

http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article2005787.ece

Anonym sa...

fint PR STUNT for den nye Chris Lee singelen!

Anonym sa...

Litt artig å se at folk som liker hip hop, soul og r&b nå klager på samme måte som de som hater de samme musikktyper har klaget de siste årene.

Saken er at P3 var et himmelrike for folk som liker "svart" musikk, og nå når de ikke har monopol på playlisten til P3 lenger, så sutrer de.

For oss som synes hip hop døde en gang på midten av 90-tallet og at man ikke finner noe mindre sjelløst enn moderne soul hilser diversifiseringen av musikken på P3 velkomment

Anonym sa...

Mitt inntrykk av p3 er rett og slett at ingen av oss som har musikkinteresse som går forbi det som er på hitlistene noen sinne kan bli fornøyde med kanalen. De fleste av oss hører vel på radio et sted mellom kl 08 og 18, og da virker det som at det bare er å belage seg på å høre gjennomsnittet, av gjennomsnittet innen musikk.
Jeg skjønner godt deres synspunkt i forhold til hip-hop i sendetida til p3, men tro meg, vi som har forkjærlighet til rock oppdager ikke akkurat amerika på nytt ved å kun bli fora med gamle hits og kopier av 70-tallets store rockeband heller.
Kanskje det er på tide å tenke gjennom p3's konsept på nytt?

Anonym sa...

...men Elf, tror ikke det handler om monopol, men om respekt (i en positiv betydning) for andre sjangre. Tror ingen her har noe i mot rock eller pop, det har jeg vel forøvrig vært innom litt lenger her oppe.

hanssmed sa...

hvem bryr seg om at p3 ikke spiller bling-rap, sånn som 50 cent. 50 cent er en mann som lager musikken for pengene, og er et produkt av Dr. Dre og Eminem for å tjene ræva full av fett.

Hva med å bringe fram ordentlig old school rap? De smoothe beatsa og ordentlige tekster som ikke bare handler om cash, bitches og big screen tv's? Jeg snakker om hip-hop som Gangstarr, Slum Village, A Tribe Called Quest, De La Soul...

Jeg VET at det er musikk som dette nå tildags som blir skapt, men de når ikke fram. Hva med å ha en kanal som man spiller underground musikk? på en måte Urørt for internasjonale artister? På en måte Harald Are Lund, bare at det er Hip-Hop.

Håkon Moslett kan forresten kjøsse seg selv i ræva.

Unknown sa...

Noen radiokalaner spiller rock, andre spiller hip-hop. Deal with it. Hør på Voice, energy eller hva disse kanalane som spiller trance/hip-hop heter. Den dagen P3 spiller hovedsaklig hip-hop så skrur jeg av. P3 er den eneste "ungdommelige" kanalen det går ann å høre på for de som ikke liker hip-hop eller trance. Personlig synes jeg P3 spiller variert musikk men problemet er at den varierte musikken hovedsaklig spilles på kveldstid; Harald Are Lund, DJ Sunshine osv. Låtene på a-listen spilles også desverre alt for ofte.

Hva med å opprette en mPetre hip-hop kanal?

Oslo Records sa...

det er forresten ingen som "skjeller ut" noen.

Anonym sa...

Nydelig skrevet! Og forventet smålig svar fra Moslet. Utvilsomt at deres udugelige redaksjon ikke henger med i mangfoldet av dagens musikk. Det foregår på nett, brente cd'er.. ipods. Som en ny mixtape-renessanse med flere kilder, og nok en gang henger ikke bransjen med i svingene - ikke statlige "ungdomssatsninger" heller. Moslets unnvikende argumentasjon dreier seg rundt platesalg, behovet for "gold" , aktualiteten av musikken og norsk rap. Ikke et sted klarer han å svare på hva dette dreier seg om, at det store spekteret urban musikk fra statene og norge er svært populært blandt de unge, men forbigås av de tradisjonelle kanalene. Dette er et felt hvor P3 påroper seg ekspertise som de på ingen måte klarer å følge opp. Håkon, du har alltid grini mot rapmusikk - og personene du kaller et musikkpanel har gang på gang vist seg selektive og unyanserte. Deres 'måleinstrumenter' for markedet må på reperasjon. Heia Jaywalkers!

Mads sa...

hva skjer? har vi ikke nrs?
nesten hele fredagen er jo dedikert til hip hop men enig om at det kunne vært litt mer på hverdagene.

Anonym sa...

For det første: Fin pr-stunt.

Jaywalkers prater om at P3 er statseid som om P3 var NRK. P3 er under NRK og skal fungere som en kanal i et segment som dreier seg først og fremst om majoriteten av unge folk i alderen 15-30 år.

Det sier seg selv at det umulig å tilfredsstille alle, så det eneste P3 kan gjøre er å tilfredsstille så mange som mulig. Som alle forskjellige radiokanalene gjør. The Voice fokuserer på hiphop, Radio 1 fokuserer på Pop, men alle kjører kommers, fordi det er det som fanger flest lyttere og som gjør det mulig for stasjonen å overleve.

Nå er P3 under NRK, som er statseid, og "å overleve" har en annen betydning for P3 enn for Radio 1 (siden er Radio 1 er privateid), men det dreier seg om det samme:Å beholde virksomheten sin.

Tror ikke Moslet driver med lobbyvirksomhet for P3 og får masse bevilgninger i hytt og pine direkte fra staten for å drive kanalen, for å si det sånn. Realiteten er slik at Moslet som musikksjef har et ansvar for å opprettholde en profil som fanger det ovennevnte segmentet og deretter beholde dem.

For å gjøre nettopp dette, altså å ikke miste lyttere, må man være våken og følge med på trender. Fordi de og de folka som var into f.eks. norsk hiphop i "eksplosjonen" i 2003 hører mindre på hiphop i 2007. Og tidene tvinger deg til å forandre, sånn er det bare.

Selvfølgelig finner man fans av musikken som ikke følger trender, og som vil fortsette å høre hiphop, men de er desverre i mindretall. Og hvis P3 skal fokuserere entirely på mindretallet, så ser ikke NRK et behov for å bruke penger på P3, siden P3 ikke klarer og leve opp til P3´s funksjon: nemlig å være en kanal under NRK som fanger majoriteten av unge folk i alderen 15-30 år.

Med en gang NRK ser signaler på dette, vil P3 bli kuttet og forsvinne.
Om dere syns at dét hadde vært en bedre alternativ er individuelt, men jeg personlig syns det er bedre å bitche om at P3 ikke spiller den og den sjangeren enn å bitche om at en kanal for unge folk burde finnes.

Se det slik; det er lettere å få tilbake hiphop på P3 enn å få tilbake en kanal som P3 etter den har forsvunnet. Fordi ingen kan nekte på at P3 og Moslet har vært en utrolig viktig og inspirerende musikkkanal for ungdommen de siste ti åra enn noen andre kanaler som fokuserer på oss.

For å avslutte:

Kanskje ikke P3 skjønner hip-hop, og hvis det hadde blitt oppretta en kanal som fokuserer 100% på hip-hop, så tror jeg Martin Bjørnersen traff spikeren på huet på hvordan musikkprofilen hadde blitt.

Men er det en ting NRK og P3 har skjønt, så er det kjøps- og brukeratferden til de som faller under aldersgruppen 15-30 år, og det er at vi bruker internett som aldri før og laster ned musikk gratis, hører på nettradio og deler det gratis til andre.

Altså, vi har blitt flinkere til å lete etter ting vi er interessert i selv, og vi deler det med andre folk vi vet vil like det, og sånn har P3 blitt tvunget til å kutte vekk hip-hop, fordi vi i realiteten hører aldri på radioen for å oppdage noe nytt; vi bruker andre medier og kanaler. Sure, vi gjorde før når vi var 12-13 ++ og hørte på NRS, men det gjør ikke kidsa idag.

Så siden hip-hop idag er rettet mot kids (derfor alle 90-tallsbarn griner om at hip-hop ikke er real lenger i 2007), så driter P3 i å bruke tid og krefter på å kjøre musikk til kids som ikke engang hører på radio.

Samme grunnen til at bladet Scratch er lagt ned, jeg sier det sånn:

Jeg håper alle dere purister er glade. Dere støtta det ikke når P3 prøvde å treffe deg, også skriker du bloody murder når Rihanna og Timbaland blir spilt. Dere visste ikke hva dere ville ha, og nå har dere ingenting.

Anonym sa...

Folk som vil høre stronger vil vel også høre annen hiphop?

Unknown sa...

Argh! Når skal folk som ikke egentlig hører på hip hop skjønne at 90% av all BRA rap handler om penger, damer og narkotika og at det har vært sånn de siste 20 åra? Jeg blir gærn!!!

Unknown sa...

Og klær. Vi må ikke glemme klær.

Anonym sa...

Slutta å høre på P3 for lenge siden,de spilte altfor mye hip hop og r'n'b. Kan aldri tenke meg at det store flertallet gidder å høre på det i lengden.

Anonym sa...

Rock er en populær- og ungdomsorientert musikksjanger som har sitt utspring sent på 1940-tallet av undertrykte afroamerikanere i USA som skapte sjangeren R&B (rythm and blues). Sterkt inspirert av gospel, jazz og blues fra 1920-, 30- og 1940-tallet videreutviklet R&B seg til rock and roll på 50-tallet.

Anonym sa...

Problemet som Jaywalkers belyser ved å kritisere Moslett er mye mer omfattende, spesielt for oss som bor utenfor Oslo. På 80-tallet nektet folk over tredve i norsk radio å spille hiphop fordi de mente det ikke var musikk , og hiphop-kulturen døde nesten helt ut her til lands, noe som raskt plasserte Norge kulturelt ti år bak andre vesteuropeiske land. Den såkalte ungdomskulturen hiphop, som i Frankrike, England , Tyskland osv førte til en vanvittig spennende utvikling innen rap, dans , musikkvideoer, clubbing, klær, språk og grafiske kunstarter, ble stoppet før den var ordentlig i gang, og vi som elsket hiphopen satt igjenn med Stomperud, Jan Teigen og TNT. Kun de med spesiell interesse fulgte Epmd, Eric B & Rakim og oppdaget videre den gyldne tid for kvalitets hiphop på begynnelsen av 90 tallet. Andre av 70 tallets "Halvsju"-generasjon fikk kun med seg NWA og Public Enemy, og hørte ellers på Grønsj og metall og gikk på retro bølger med The Doors også videre. Da MTV generasjonen fikk vokse opp med Snoop, Wu-tang og Rawkus, lå allerede dagens 30 åringer tilbake med Metallica, Pearl Jam og Pantera , uten noen kjennskap og forståelse for hiphop genren. I mangel på ny god musikk ble dette retrogenerasjonen som likte litt prog, indie og nesten bare rock fra 70 tallet, samt nyere ting som også hørtes slik ut, mens de ironiserte med sin heavy metal samling og gjemte resten av platene sine i garasjen. "Yo! MTV Raps"- generasjonen delte seg videre i to leire; De som pga sine omgivelser(70 talls generasjonen) trodde det ikke var lov å identifisere seg med svarte og med hudfarge komlekser bare hørte på hvite rapgrupper og skatepunk, og de som tok over etter "yoerne" og ble kalt "wannabenegre", dro på Ice Cube og Bolt Warhead konsert, tagga nabolaget og oppdaget kvaliteten i østkystrap, og som pga eksperimentering med platespillerne oppdaga soul, funk, reggae, jazz og blues og dermed la grunnlaget for hiphop-Norge. Denne generasjonen opplevde så at Pompel&Pilterne som nå hadde heltids jobb i musikk/kultur bransjen merket seg at hiphopen eksploderte som aldri før på de amerikanske hitlistene. Resultatet var et krampeaktig forsøk på å skape en industri for å tjene penger på kulturen. Media, plateselskapene, festivalene og organisasjonene i kulturnorge hypet masse dårlig norsk hiphop, valgte stadig feil grupper, hørte på feil folk og nektet å lytte til undergrunnsmiljøet. De ville skape en trend og tjene raske penger uten noen som helst kjennskap til genren. Norsk ungdom ble pøst ørene fulle av et titalls utvalgte norske og amerikanske rapgrupper i fem lange år. Faktum er at denne generasjonen (70-talls kameratene) aldri likte musikken, de hata den.
De hadde hørt at Jazzmatazz, Parliament og Peter Tosh var bra og satte det på når folk kom på besøk, men de utvidet aldri horisonten sin, og fulgte ikke med på London scena etter Stereo Mcs og Prodigy, dancehallscenen på Jamaica eller den ekstremt undervurderte, avantgarde og stadig innovative amerikanske hiphopen. For ikke å snakke om Frankrike og deres fantastiske kulturpersonligheter innen radio og platebransje som løftet fram rapgrupper som solgte mere enn amerikanerne. På grunn av en veldig sterk fokus på den "uforståelige" afroamerikanske kulturen i rap`en og uendelige timer med kun Eminem og to Outkast-låter i ørene, fikk hvit norsk ungdom en kulturell og musikalsk identitetskrise som bare kunne ende med nok en retrogenerasjon . Dagens skoleelever får ingen innput av ny musikk og hører på akkurat det samme som "halvsjugenerasjonen" gjorde. Wu-tang generasjonen og lillebrødrene deres er fanget i midten uten kulturtilbud utenom Hove, helgeturer til oslo og fredager på radioen. Hadde det ikke vært for bastionen som holder stand i Oslo takket vær internettkontakt med verden, et flerkulturelt miljø og hiphop-pionerene, så hadde nok hiphopen dødd ut i Norge som eneste europeiske land for andre gang. Så hvordan og hvorfor skjer dette? Jo; Rocke-Norge har som jazzen og bluesen en egen struktur av institusjoner, organisasjoner, stiftelser, arrangører og tilhørende byråkratstillinger og bransjejobber.
Disse er propp fulle av Pompel og piltere og deres kulturarvinger som totalt mangler kunnskap og kjennskap til svart musikk, fra Motown til dancehall og crunk. Og fremforalt; de hater alt ved det fordi de ikke forstår bæra av det. Det betyr null spillejobber, pengestøtte, distribusjon, mediadekning og dermed en døende kultur. Resultatet er sinte og bitre gamle hiphopfans som meg selv og en enda sintere oppvoksende generasjon som må klage i det uendelige. Da kommer selfølgelig "indie t-skjortene " i forsvarsposisjon og hater hiphoperne i tillegg til musikken, og vips så er vi en gjeng outsidere på femogtredve som blir kalt "yoere" av tre generasjoner når vi er på vei til barnehagen med ungene. Det hele er veldig komisk, men også dypt tragisk for Norge som kulturnasjon. Når Håkon Moslett i svaret på Jaywalkers` blogg sier at det er av hensyn til mangelen på interesse for svart musikk i distriktsnorge som er grunnen til at denne musikken blir holdt utenfor Petres spillelister, er det på tide å trekke fram det faktum at da Moslett og hans kollegaer i det langstrakte land oppdaget en dalende interesse for hiphop etter den plagsomme, masende, og takket være norsk media, ensformige Eminem og 50 cent bølgen , gjorde de en stor sak ut av det, som igjen gjorde at "indie t-skjotrene" endelig slapp å prøve å tjene penger på, eller gjøre pinsomt kulturarbeid for genren. Hiphoperne ble så kastet hodestups ut av klubber, festivaler ,plateselskap, styrer og stell som nå kunne rendyrke den nye rocketrenden. I Oslo var miljøet fortsatt stort nok til at en håndfull mennesker i mangel på kulturstøtte kunne investere egne penger i scenen. Og hovedstaden syder i dag av en fantastisk ny bølge av utsolgte arrangementer og populære rapgrupper. Derfor blir Petres spillelister for Oslofolk absurde i sin mangel på svart musikk. Samtidig lider distriktene av at ansatte i kulturbyråkratiet og kulturnæringa har kuttet navlestrengen på landets svarte musikkultur uten noen form for hjelp. Kultur-Norge lider av mangel på kompetanse, og folk med makta skjønner ikke hvordan ting henger sammen. Jaywalkers skal ha skryt for at de måler krefter med redaksjonen hos Petre, men problemet er nok beklageligvis enda større,distriktsnorge får snart ikke puste.

Anonym sa...

Er selv en kar som hører mye på rnb og hiphop på fritiden. Bor i kristiansand så har heller ikke mulighet til å høre på det voice,noe som hadde vært utrolig greit og fått her i byen.. P3,P4,Kanal 24 og what so ever har jo nesten lik spilleliste.. Og det skal ikke lang tid til før du har pugga den. Så kunne glatt hørt på kommers hiphop og rnb all day.
Hadde vært rått med en egen hip hop kanal eller evnt. utviding av sjangre i nåværende kanaler.

Anonym sa...

jøss, her var det mange hårsåre hip-hoppere. "p3 har ødelagt hip-hpo norge". javel. hvordan står det til med metallen i norge? fikk metallen veldig mye spilletid på radio før? null og niks. men den overlevde, og noen av norges mestselgende artister utenlands er metall. hvorfor har det ikke gått samme veien med norsk hip hop? hvorfor skal dere ha/krever dere hjelp av noe så superkommersielt som radio for å overleve? kan det rett og slett ha med kvalitet å gjøre?

Anonym sa...

også jeg som i min enfoldighet trodde all rock var svart. så feil kan man altså ta.

Anonym sa...

en langt mer alvorlig ting er at p3 bare har idioter igjen som programledere i prime-time.

Anonym sa...

some give; MOSLET en ryggrad

Samson sa...

Hey, la hip-hopkidsa lytte til The Voice, og så kan vi andre kose oss med The Killers og Wolfmother på P3. Ingen musikksjanger kan "eie" en radiokanal, og det å høre favorittsangen sin på radio er dessverre ikke en menneskerett. Er du ikke fornøyd med P3, så lytt til noe annet eller ha med deg en Mp3-spiller.

Anonym sa...

Jeg ser ikke noe problem med å ønske sin favorittmusikk inn på p3. Det må være lov.

Anonym sa...

Rent personlig så synest jeg det er for mye såkalt "svart" musikk på P3 sånn som det er. Hu gåsa i Lydverket kommer jo i buksa hver gang det kommer ei ny rap/hip hop plate. Kjør på med ROCK N' ROLL!!

helefitta sa...

Er Scratch lagt ned+

Anonym sa...

Og man kan ikke sammenligne metall med hiphop. Hiphop selger mye mer og har et mye større publikum. P3 har en profil som en ungdomskanal og bør følge trendene bedre enn de gjør.

Anonym sa...

Veldig bra med kritikk mot Moslet, spesielt når det når frem til Aftenpostens sider.

Ja, jeg er *også* en Moslet-hater, men mener bestemt at ødeleggelsen av P3 handler om mye mer enn sjangre. Dette med "rock vs hiphop" blir nesten litt barnslig for meg, da jeg selv kan sette stor pris på begge deler. Kort fortalt var jeg veldig rockefiksert som fjortis mer har utviklet meg mye mer mot elektronisk og hiphop med årene. For noen høres kanskje dette litt "omvendt" ut, men det får så være.

Jeg anser megselv som musikkinterresert, og følgelig også en som likte P3 bedre før Moslet kom på banen.

Jeg har en enkel måte å dele inn musikkinterreserte og ikke-musikkinterreserte på, og det har ingen ting med sjangre å gjøre. (En som kun liker en viss sjanger må da kunne sies å ha større interresse for sjangeren enn musikk forøvrig?) En musikkinterresert er for meg en som kan sette pris på *ny* musikk. Ikke ny som i det nye hotte, men som i noe som er tidligere ukjent for lytteren.

Min formuleringsevne strekker ikke helt til her, så for å unnskylde min banale teori videre; en som *ikke* er musikkinterresert, koser seg med listene, og hører på radioen i håp om at nå kommer snart den kule låta som spilles ørten ganger daglig enten på MTV, Radio1 eller P4 alikevel. Etter å ha hørt denne hiten nok ganger går vedkommende og lei og trenger en ny hit. Sirkelen er uendelig.

Det kan se ut som om majoriteten tilhører sistnevnte gruppe.

Jeg drar denne slutningen fordi P3 økte lyttertallene markant etter Moslet overtok styringa for endel år siden. (Jeg har mistet tellinga, men det er jo vitterlig en stund siden nå.) Mannen skal jo ha kred for at han gjorde jobben sin, som var å skaffe kanalen flere lyttere. Men for oss som setter pris på musikken *utenfor* listene var jo dette uansett fryktelig trist. Selv klarte jeg aldri å forstå hvorfor P3 måtte kommersialiseres, noe av "poenget" med NRK er jo at de kan tenke mer på kvalitet enn på kvantitet.

Før Moslet kom var P3 spennende, også på dagtid. Ukentlig hørte jeg låter fra artister jeg aldri hadde hørt om før, som heller ikke var listehits. Programlederne selv hadde også mye større innflytelse på hva som skulle spilles. Ofte fomlet jeg i bilen for å få skrevet ned hva som ble spillt.

P3 har endel sikkert endel bra på kveldstid fremdeles, men da hører jeg forsvinnende lite på radio.

Heldigvis bor jeg i Oslo, så jeg har andre alternativer. Men de stakkarene som bor et stykke utpå landet kan ikke akkurat tune inn på FM 99.3 og høre på sendingene fra Blitz.

hilsen en anynom feiging.

Aleksander sa...

Stort sett enig i deres tolkning av P3s musikkprofil(ta gjerne opp programprofilen deres også,den stinker på formiddagen...)
Men å hevde at :Hvis du går på klubb i Oslo, enten det er Blå, Parkteatret, Livingroom, egentlig hvor som helst, er det denne musikken du hører. - Blir et rimelig trangsynt poeng. Dette er såvidt jeg vet tre klubber/utesteder i Oslo med helt lik musikkprofil. Men det er jo ikke de eneste stedene "kidsa" frekventerer. Kunne jo like gjerne hatt et innlegg om fraværende housemusikk i samme kanal da,fordi både Neon,Goldenroom,Cosmo og tildels stravinsky spiller dette.(og derfor kunne slåfast med at dette er den eneste musikken "kidsa" hører på i disse dager.)Nå spiller jo ikke p3 all verdens av elektronisk musikk heller, så det ligger faktisk noe mer bak poenget mitt.

Aleksander sa...

Snakk om å snakke før man tenker,skrive før man leser osv... Min debatt er jo allerede tatt opp, sorry for det

Anonym sa...

P3 har aldri spillt bedre musikk enn naa. Hip hop og r 'n b kan man hore paa x antall andre kanaler. mp3 f.eks.

Anonym sa...

Heller Rock enn kommers Rap/R&B.
Skal P3 spille DET så er det bedre at de ikke spiller Hip-hop i det hele tatt.

Anonym sa...

det er absolutt ikke sant at det er bare 30-50 åringer som hører på god gammel 80'talls rock / puddelrock.
jeg var bare 16 da jeg begynte å høre på withesnake, poison, def leppard, led zeppelin, metallica, iron maiden osv.....
blir mildt sagt, sinnsykt provosert når du nesten sier at dette er en sjanger for folk fra 30årene og oppover. du har tydeligvis lite peiling om hva du uttaler deg om. og det spilles nok av alt mulig dritt hipp-hopp og neger-musikk på alle andre kanaler.

ROCK ON' HELL YEAH!!!

Anonym sa...

Fuck p3! Fuck ALLE jævla hipstere! og fuck håkon moslet og hesten han kom ridende på!

radiosøppel sa...

p3 hadde gjerne mer kreative lister før, men når jeg leser jaywalkers bloggen får jeg følelsen av at de har vært utenfor våre landegrenser, og ønsker seg en lignende musikkprofil på norske bølgelengder. jeg gjør hvertfall det og mener at det kan være en ide å gjøre noe med de antatt strenge lisensreglene i radionorge, da gjerne er en ny radiokanal på annenhver frekvens i andre land.

men for all del, moslet bør gå...