lørdag, februar 19, 2011

Den Store G-Side-uken, dag 6. Bonusspor: The Highlight Tape



Nå som vi er gjennom alle G-Side-albumene, finnes det selvsagt en masse småting vi kunne ha gjort: Hva er G-Sides 20 aller mest essensielle låter? De 10 beste G-Side-låtene som ikke finnes på noe album? Hva er ST's 10 beste vers? Clovas mest essensielle bidrag? Hva kunne man ikke sagt om måten CP gjenoppfinner sounden sin på på Cohesive - (tenk overgangen fra Whose Hood, Rising Sun, So Wonderful og Huntsville International til Came Up, Inner Circle, How Far etc? Store ting har utvilsomt skjedd, ting vi knapt har berørt i vår ellers så encyclopediske gjennomgang.

Men vi er slitne nå. Så i stedet gir vi ordet til noen som fortsatt har melkesyrefrie muskler, nemlig selveste Juicemannen Hugo, kjent fra http://bayonnaise.wordpress.com/, en blogg vi anbefaler på det varmeste. Og twitter da så klart. Vi spurte Hugo om han ville si noe om de to mixtapene som foreligger: STs The Highlight Tape med DJ Dirrty (2009), og Clovas The Koolest Kid (2010). Og det ville han. Så da får han det. Altså ST i dag og Clova i morgen. Take it away, Hugo!




ST & DJ DIRRTY - THE HIGHLIGHT TAPE (2009)
Bara häromdagen, mitt i Annika Flynner och Jaywalkers G-Side-vecka föreslog Giraffo och Yung NRFN att jag kunde bidra med några rader om duons solobravader, eller rättare sagt några rader om varderas solomixtape.

Av naturliga skäl, alltså kronologiska skäl, väljer jag att inleda med att prata lite om ST 2 Lettaz mixtape The Highlight Tape. När höjdpunktsbandet anlände ett drygt år efter G-Sides andra album Starshipz & Rocketz släpptes, mitt första möte med gruppen, fick den för mig fick något av rollen som en första uppföljare de första gångerna jag lyssnade på det. Givetvis passande ankomsten perfekt i tajmingen, bara lite mer än en månad innan nästa G-Side album skulle släppas. Snart kände jag igen sång efter sång. Detta då The Highlight Tape i själva verket är just vad det heter, en samling höjdpunkter från ST 2 Lettaz då fortfarande unga karriär. Verserna är tagna från G-Side’s första album Sumthin 2 Hate hör vi 2 Lettaz-verser från bland annat Muffins, Do My Thing, This Thug och GZUP. Men vi hör även verser från Starshipz & Rocketz, det finns verser av ST från gästspel på anda Slow Motion Soundz-bekanta artister, som den mäktige G-Mane. Det är dessutom första gången jag hör en snutt av H.I.P. hitten College Chicks, i mina öron en dunder-hit,som borde blivit en dunder-hit i allas öron.

The Highlight Tape är snabb och välmixad av den lille DJ Dirrty. Sångerna varierar från strax under minuten till uppåt två fulla minuter, med något undantag, beroende på hur långa verser ST rappar. Produktionerna är givetvis fantastiska, men skivan lider av att sångerna är så korta och avklippta. Dels för att vi saknar dynamiken i G-Sides musik när ST och Yung Clova samarbetar. Men framförallt då G-Sides musik i mina öron är designad för att skapa en fulländad ljudupplevelse, helst i albumformat. Skulle det här mixtapet vara det enda jag hade hört av G-Side och Block Beataz produktioner skulle jag förmodligen förbanna mig för den outnyttjade potentialen, men nu är det ju inte så som tur är. Mixtapet fyller, eller snarare fyllde, sin funktion utmärkt, ett tidigt avstamp i ST 2 Lettaz karriär. Ett mixtape som passade perfekt där och då, oktober 2009. Ett hype-byggande mixtape inför det kommande albumet H.I.P. Vi får det bekräftat i vers efter vers att ST 2 Lettaz är en stor rappare, frågan är bara när eller om vi kommer får höra honom släppa en mer fokuserad solo-skiva? Personligen hoppas jag han fortsätter fokusera på G-Side och möjligtvis på tema-sido-projekt som alkohol-hyllnings-gruppen DB49 (med Kristmas och Bentley) och marujana-hyllnings-gruppen Doobie Brothers (med Jackie Chain).

- Juicemannen Hugo

Ingen kommentarer: